Op studiereis naar Zweden 6 februari tot 15 februari 2022

Geschreven door Lena van de Poel

Na veel uitzoekwerk en voorpret was het dan toch zo ver: mijn wekker ging éxtra vroeg om de trein naar Schiphol van net iets na vijven te kunnen halen. Eindbestemming was Erikssund, Zweden, waar ik een (verschrikkelijk schattige) Airbnb had kunnen scoren in de buurt van het imposante kasteel Skokloster. Hier zou ik de volgende dag naar afreizen.

Eenmaal aangekomen bij het kasteel werd ik hartelijk ontvangen door Inger Olovsson, die had geregeld dat ik het kasteel in het wi

nterseizoen kon bezoeken. (Geen zorgen, ik kwam goed voorbereid met lagen thermo kleding en dikke sokken om mijn lichaam wat te beschermen tegen de kou). Samen met een van haar collega’s gingen we met zaklampen op onderzoek uit. Waar ik naar zocht, was het schitterende goudleerbehang in een aantal van de meest representatieve ruimtes van het kasteel, en dan specifiek die waar de kwab-stijl in terug kwam. Om een idee te krijgen, kun je even naar de foto’s kijken die ik hier maakte. Samen vlogen we het zoekplaatje aan: hey heb je dit al gezien, gek dat de kleurstelling hier anders is dan daar, … Ook praatten we wat over andere zaken, zoals de band die de Zweden hebben met het water. Deze is net zoals bij Nederlanders opvallend sterk. In deze band heb ik me later nog letterlijk ondergedompeld. Want als je dan toch op het platteland van Zweden bent en je een huisje naast een meer hebt, waarom zou je de sauna-ijswak combi dan niet beleven?

Hierna ging ik op weg naar de hoofdstad Stockholm. Hier wachtten meerdere musea, bibliotheken én een archief op mij. Hier heb ik verschillende zeventiende-eeuwse rekeningen en aantekeningen, inventarissen en brieven mogen bekijken. Een hele ervaring, zo in een buitenlands archief. Maar opnieuw bleken de Zweden zeer behulpzame en vriendelijke mensen. Ik ben enorm blij dat ik dit veldwerk heb kunnen doen. En natuurlijk mochten alle Zweedse gebakjes die ik kon vinden, tijdens de fika zoals het daar heet, en onder andere de Zweedse balletjes niet ontbreken. Je bent een Bourgondiër of je bent er geen, natuurlijk.

En dan maar weer terug naar Nederland… Toen ik in het vliegtuig zag keek ik blij terug op deze dagen in Zweden. Het was een leerzame ervaring, zowel op academisch vlak als voor mij persoonlijk.