Honoursprojecten uit het kalenderjaar 2021
Research Seminar

Doodgewoon
Door Frances, Geerte en Hannah
Lees hier in de bundel Doodgewoon verschillende perspectieven op de dood.

Chaos 101
Door Heleen, Kim, Monice, Linda, Pieter, Marit en Esmee
Op een website en in een interactieve gids wordt chaos in onder andere wiskunde, politiek, kunst en psychologie onderzocht.

The universalists’ dream
Door Koen, Louisa, Christophe, Cas, Jesper en Angela
In een boek presenteren de studenten hun bevindingen over universalisme, specifiek hoe het is verbonden met het communistische systeem.

What makes TikTok special?
Door Macy, Jackson, Leonardo, Hille, Rudy en Hessel
TikTok is een Chinees sociale media platform, maar hoe maakt dat het anders dan Westerse sociale media? In een video worden de historische context, opbrengsten, structuren voor het houden van toezicht en community van TikTok besproken (en er is ook een bijbehorende literatuurlijst).

De dood van Mozart
Door Pepijn, Ester, Ronneke en Hugo

Het raadsel van wat tot Mozart’s dramatische levenseinde heeft geleid, is nog altijd niet opgelost. In de game op deze website kun je zelf op ontdekkingstocht om de gebeurtenissen van 1791 te ontrafelen.

The period project
Door Johanna, Madeleine, Matthew, Ninnoc, Theresa and Veronica
Meer dan de helft van de wereldbevolking menstrueert en toch blijft het onderwerp in de taboesfeer. In een tijdschrift en video worden het stigma doorbroken en gereflecteerd op menstruatie, gender en inclusiviteit.

Museum van de midden- en lagere klassen
Door Feeke, Nikki en Lena
In de digitale tentoonstelling “Meer dan normaal: Leven van de midden- en lagere klassen in de stad 1880-1914” vertellen objecten het verhaal van deze groepen en wat er voor hen veranderde rond 1900.