Actualiteit
Interview met Kim Schuiten van Amnesty International – Op een laagdrempelige manier leren over mensenrechten
Interview door: Britt Kramer en Rosa Boer
Blogpost door: Naomi Livius en Eva Luberti
Amnesty International is een mensenrechtenorganisatie die de rechten van de mens nastreeft zoals die zijn vastgelegd in de Universele Verklaring van de Rechten van de Mens en zoals deze zijn ondertekend door de leden van de Verenigde Naties. Voor dit interview is Kim Schuiten van Amnesty International Nederland geïnterviewd. Kim is project medewerker van de masterclasses. Ze is vorig jaar in mei begonnen bij Campagne & Mobilisatie en ze is afgelopen februari begonnen bij de educatie afdeling. Ze is vooral bezig met de masterclasses en de kernvraag die daarbij komt kijken; hoe geef je studenten wat mee?
Hoe gaat Amnesty te werk?
Het hoofdkantoor van Amnesty International in Amsterdam is gebonden aan het IS – internationaal secretariaat in Londen. Londen is ook de stad waar de organisatie op 28 mei in 1961 is opgericht door advocaat Peter Benenson, en waar vanuit de organisatie later op navolging kon rekenen in andere landen. Ieder jaar of om de aantal jaar worden er speerpunten gegeven waar je aan moet werken als onderdeel van de organisatie. Amnesty bepaalt welke zaken van belang zijn en extra aandacht verdienen aan de hand van de rapporten van de mede secties en zij kijken uiteraard ook naar kern ontwikkelingen in de wereld. Er zijn ook internationale projecten die elke sectie moet doen, maar daarnaast hebben we best veel vrijheid om een eigen focus te ontwikkelen en zwaartepunten in ons programma te leggen. In Nederland doen we bijvoorbeeld veel met mensenrechten en business (mensenrechten en de situatie in de landen waar we mee werken). De macht van het bedrijfsleven in de wereld is groot en het grensoverschrijdende karakter van multinationale ondernemingen maakt bedrijven onder nationale wetgeving lastig aanspreekbaar op betrokkenheid bij mensenrechtenschendingen. Na jaren van werken op basis van vrijwillige instrumenten zoals de OESO-richtlijnen en de UN Guiding Principles on Business and Human Rights, en in Nederland het werk in het kader van de IMVO-convenanten, lijkt er momentum te ontstaan voor verplichtende human rights due diligence-wetgeving, zowel in Brussel als bij verschillende EU-lidstaten. Amnesty Nederland zal de komende jaren een speerpunt maken van bindende wetgeving. Verder zijn andere belangrijke mensenrechten onderwerpen: mensenrechten en technologie (NCTV, monitoren van mensen etc.), discriminatie en racisme, het screenen van mensen aan de grens (zoals bij de marechaussee), vluchtelingen en migratie en ook vinden we het thema consent erg belangrijk. Daarnaast hebben we ook een aantal zogenaamde ‘landen focussen’. Dit zijn enkele landen waarnaar bijzonder veel onderzoek wordt gedaan. Tot slot wordt er bij Amnesty gewerkt met een ‘Urgent Action Network’: dat is een mailinglist voor wanneer er urgente zaken zijn waar nú aandacht voor nodig is. Deze spoedacties bestaan bijvoorbeeld uit het sturen van duizenden protestbrieven aan machthebbers voor de vrijlating van een persoon (red.).
Waar zet de educatie afdeling van Amnesty zich voor in? Is dit met de jaren veranderd/verbeterd?
Mensenrecht educatie is al heel lang een deel van de organisatie Amnesty en het is daarbij ook een belangrijk onderdeel geworden. Binnen de organisatie wordt begonnen met onderzoek, dat onderzoek wordt vervolgens gepubliceerd in rapporten, en deze rapporten worden gebruikt om te lobbyen en actie te voeren. Om mensen te laten actievoeren moeten ze natuurlijk op de hoogte zijn over waarom en waarvoor ze nu precies actievoeren en daar wordt educatie voor geven. Dit is zodoende dus altijd een groot speerpunt.
De educatie afdeling van Amnesty zet zich in om de interesses van studenten te stimuleren voor bepaalde thema’s. De wijze van educatie is best breed: het gaat van educatie op basisschool en middelbare school door middel van lespakketten en gastdocenten die spreken over mensenrechten tot projecten op het mbo waar leerlingen leren over etnisch profileren. De masterclasses zijn voornamelijk bedoeld voor studenten – al worden niet-studenten natuurlijk niet afgewezen – en zijn vooral een middel om hen verdieping te geven op thema’s waar Amnesty zich hard voor maakt. Aan het uitgekozen thema van de masterclass wordt verdieping gegeven door het uitlichten van een specifieke casus en het vormen van een juridisch mensenrecht kader omtrent het thema. De masterclasses hebben als doel om tools toe te reiken aan studenten om hen te stimuleren zelf ook actief te worden. Na afloop van de masterclass kunnen studenten bijvoorbeeld ook deelnemen aan studentengroepen.
Wat houden de masterclasses die jullie organiseren in?
De masterclasses zijn er sinds een jaartje of vijf tot acht en worden bijna elke maand gegeven. Het kiezen van de thema’s is best lastig. Als een thema te breed is, wordt het vaak minder interessant. Daarom wordt er nooit een te breed thema uitgekozen en wordt er meestal naar de actualiteit gekeken om tot een thema te komen die mensen zodoende aanspreekt. Zoals eerder benoemd zijn de masterclasses voornamelijk voor studenten bedoeld, maar ze zijn in principe open voor iedereen. Wat voor soort studenten erop af komen verschilt per thema. Zo trekken sommige thema’s veel mensen met een rechten achtergrond, maar met een thema als consent komen er dan weer vaak mensen met een activistische achtergrond, die zich bezighouden met feminisme. De doelgroep is eigenlijk algemeen gezegd mensen die interesse hebben in verdieping en zich voor iets willen inzetten.
We proberen de masterclasses onder de aandacht te brengen door middel van bijvoorbeeld ons student action network. Dit is een maillijst met studenten die na een masterclass hebben aangegeven op de hoogte te willen blijven. Op die mailinglijst staan nu ongeveer 3000 studenten. Dit zijn mensen die er echt interesse in hebben. We halen vaak veel aanmeldingen uit dit netwerk. Ook wordt er aan promotie op sociale media gedaan. De twee hoofd promotieplekken zijn instagram en facebook wat te volgen is via @amnestystudentnl. Op deze platformen worden dan posts gedeeld over wat er te doen is.
Zijn er nog zaken die jullie in de toekomst graag zouden willen aanpakken? Zowel in de organisatie als in thema’s die jullie aankaarten.
Toevallig zijn we bezig met het bewerkstelligen van een nieuwe vormgeving van de masterclasses voor na de zomer. Er zal in ieder geval meer verdieping en actiemogelijkheid komen. Binnenkort komt er meer informatie hierover op de Instagram amnestystudentnl en de maillinglist student action network. Het is heel leuk om zoiets nieuws op te zetten, maar zeg nooit dat het oude (huidige) format nooit meer terugkomt, want het is natuurlijk een uitprobeersel. Maar voor nu is de masterclass van 8 juni dus de laatste in deze vorm, dus kom allemaal!
Geïnteresseerd geworden? Kom samen met ons naar de masterclass op 8 juni die gaat over de rechten van vluchtelingen en migranten! In deze masterclass wordt je geïnformeerd over het mensenrechtenkader van asielzoekers. Er wordt gericht op de drie onderwerpen waar Amnesty Nederland zich mee bezighoudt, namelijk; ‘Bewijsnood’ (het gebrek aan bewijs), de schending van de rechten van Venezolanen die naar Curaçao zijn gevlucht en de Afghaanse vluchtelingen die naar Nederland zijn gekomen na de terugtrekking van de internationale troepen uit Afghanistan in 2021. Je zal oefenen met het toepassen van het mensenrechtenkader en argumentaties en bespreekt manieren om het gepolariseerde debat te doorbreken. Deze masterclass zal hybride zijn! Je kunt je dus ook aanmelden om de masterclass online bij te wonen. Je kunt je aanmelden via deze link: https://www.amnesty.nl/wat-we-doen/educatie/masterclass-right-to-protection-for-refugees-asylum-seekers-in-the-netherlands