Humanities Honours Blog

Blog

SV Eureka naar Luxemburg!

Aan het eind van mei zijn we met SV Eureka op reis geweest naar Luxemburg. Met het vooruitzicht van prachtig weer vertrokken we vrijdag met de trein vanaf Utrecht. De trein was een fijne plek om alvast wat bij te praten over Luxemburg, wat muziek te luisteren of een spelletje te doen. Nadat we aangekomen waren in het hostel was er ruimte om bij te komen van de lange reis. Vervolgens zijn we in verschillende groepen op zoek gegaan naar eten in het centrum van Luxemburg. Er waren veel verschillende keukens, met gelukkig veel vegetarische en veganistische opties. De restaurantjes met op de achtergrond de historische en pittoreske binnenstad van Luxemburg boden een fijne ruimte voor interessante gesprekken en gezelligheid.

Het doel van de trip was om een inzicht te krijgen in onder andere de cultuur, geschiedenis, politiek en economie van het land. Luxemburg kent een erg interessante geschiedenis, gevormd door onder andere zijn bijzondere strategische positie en de grote hoeveelheid momenten waarop Luxemburg door een andere cultuur veroverd werd. Al met al had de stad in alle fases van zijn geschiedenis iets interessants te bieden. Onze groep droeg veel verschillende Humanities disciplines met zich mee. Daarom keek ik er erg naar uit om te horen hoe de stad, die zelf ook een mengeling is van invloeden was, door de verschillende perspectieven benaderd zou worden.

Toen we wakker werden op zaterdag, zijn we naar het National Museum of History and Art geweest. De vele vloeren en exposities van het museum gaven een goed historisch, cultureel en kunsthistorisch overzicht van Luxemburg. Onderin het gebouw waren vele archeologische opgravingen uit de prehistorie, en met elke verdieping die we omhoog gingen kwamen we weer een stukje verder tot het heden om te eindigen bij kunst uit het nabije verleden. Het museum was een goede inspiratiebron voor interdisciplinaire gesprekken en discussies die oprezen vanuit de verschillende geesteswetenschappelijke onderwerpen die er te vinden waren. Zelf genoot ik erg van de vele feitjes over Romeinse keizers.

Na het museum zijn we doorgegaan naar de Notre Dame Kathedraal. Naast de koelte die het imposante gebouw bood, was er een crypte en een prachtig donkerrood altaar. Een goed plek om even tot rust te komen en te bezinnen terwijl we onze ogen uitkeken. Na de kathedraal was er tijd om te lunchen. Er waren veel opties: van een terrasje in de zon tot goed Street Food. Verder was er ook nog een markt om te verkennen en bij te praten over alle ervaringen die we hadden opgedaan.

We sloten de activiteiten van zaterdag af in twee groepen. Een van de groepen ging naar het museum Drai Eechelen wat zich bevond in een gerestaureerd Fort Thüngen.

Het museum ging over de militaire geschiedenis van de stad en het fort, beginnend bij de Bourgondische veroveringen van 1443 en eindigend in de bouw van de Adolfsbrug in 1903. Het fort lag hoog, en het kronkelpad ernaar toe liep door prachtige natuur. Al snel hadden we een prachtig uitzicht. Aan de hand van het museum kwamen we veel te weten over de politieke geschiedenis en veranderende culture identiteit van Luxemburg. Degene die meer interesse hadden in de recente (kunst-)geschiedenis, vertrokken naar het museum voor moderne kunst. Toen we terugkeerde bij het hostel en bijgekomen waren van het vele lopen in de warmte, gingen we met een aantal groepen uit eten. Eenmaal in het hostel terug hebben we nog gezellig een drankje gedaan of een spel gespeeld.

Op zondag vertrokken we vroeg naar kasteel Vianden, wat op ongeveer een uur reizen van Luxemburg stad was. Het kasteel was gesitueerd op een heuvel, en de natuur in en om Vianden was prachtig. Onder de hete zon namen we de tocht omhoog naar het kasteel. Kasteel Vianden was tussen de 11e en 14e eeuw gebouwd op een oud Romeins castellum. Naast de prachtige staat van het kasteel en het uitzicht kwam ook hier de rode lijn van de culturele en politieke identiteit van Luxemburg goed naar voren. Na dit bezoek was er ruimte om wat te lunchen in Vianden. Daarna zijn we opgesplitst. Er stroomde een rivier door Vianden, wat een fijne ontspanning was om even te zonnen en zwemmen. Verder vertrokken er groepen om een wandeling te maken door de natuur rondom de stad. Deze wandeling gaf een goed uitzicht van het dal van de stad en het kasteel, en de natuur bood een goede uitvlucht na de vele informatie. Vianden was geliefd door Victor Hugo, schrijver van Les Miserables en de Klokkenluider van de Notre Dame, en het huis waar hij gewoond had was tot museum gevormd. Verzadigd en vermoeid keerde we terug tot de bus.

De meeste van ons besloten makkelijk te eten, en we hebben vervolgens nog lang buiten gezeten om een drankje te doen, te lachen, ukelele te spelen en te genieten van elkaar en de stad. Licht bedroefd dat het alweer de laatste nacht was, zijn we uiteindelijk gaan slapen. Op maandag vertrokken we weer vroeg uit het hostel, om de lange rit terug te maken. Vermoeid konden we nog heerlijk uitrusten en nagenieten in de trein. Al met al was het een prachtige reis; Luxemburg heeft een prachtige ligging, en het wandelen door de stad biedt veel hoogteverschillen, parken, natuur en geschiedenis. De gezelligheid heeft veel goede gesprekken laten opbloeien en de activiteiten boden goede context en inspiratie.